"الی الله تدعون و علیه تولون و به تومنون"_قسمتی از جامعه کبیره

یک بعد که در زندگی ائمه وجود داشته و امامان به این صورت معرفی شده اند این است که امامان ما همه چیز را برای خدا میخواستند و برای خداوند قدم برمیداشتند ،‌تسلیم خدا بودند و به او دعوت میکردند.پنجمین آفتاب امامت و ولایت حضرت اباجعفر امام محمد باقر ( علیه افضل التحیه و الثنا )به این صورت بودند که به اختصار و با ذکر بعضی از نمونه های تاریخی به آن اشاره میکنیم.

*دو مصیبت بزرگ از نظر امام (بحارالانوار ج 75 ص 165 )

امام محمد باقر (علیه السلام) میفرمایند : دو مصیبت خیلی بزرگ است ،‌هیچ مصیبتی از این دو مصیبت بالاتر نیست : "1-کوچک شمردن گناه" بگویی آقا مگر ما چه کردیم کاری نکردیم ! یعنی معصیت را کوچک بشماریم این خیلی بد است ، معصومین ما که هیچ خلئی در زندگیشان نبود ،‌دعای کمیل و مانند آن میخواندند و از معصیت نکرده ناله میزدند و اشک میریختند . روایت هم داریم اگر کسی گناه را کوچک بشمارد جرات بر ارتکاب گناه در او بیشتر میشود.

"2- دومین مصیبت عظیم راضی بودن به حالتی که آدم در آن قرار دارد" راضی بودن یعنی چه؟ با این که رضا صفت خوبی است اما منظور سخن این است که آدم وضعیتی که دارد رشد ندهد و ترقی ندهد ، بگوید خوبه دیگر. حالا یک نمازی میخوانیم ، خداروشکر یک روزه ای هم میگیریم ، خودش را جلو نبرد . چرا در درس من ضعیفم و از این بهتر نشود؟

* محبت ورزیدن به اهل بیت عامل بهشتی شدن (بحارالانوار ج 2 ص 126)

از سرزمین خراسان یک کسی پای پیاده به سمت مدینه راه افتاد تا امام باقر (علیه السلام) را ببیند خیلی آقا را دوست داشت. سابق در ایران تشیع گسترش نداشت و تنها در خراسان ، در قم ،‌در ری و در بعضی از شهر ها شیعیان بودند. یک خراسانی متدین و مومن با پای پیاده به سمت مدینه حرکت کرد . روز ها ،‌ماه ها در راه بود تا خودش را به مدینه رساند. خدمت امام باقر (علیه السلام) آمد تا نگاهش به امام باقر(ع) افتاد ، اشک از چشمانش جاری شد ،‌پاهایش را نشان داد که پینه بسته بود از بس در مسیر اذیت شده بود گفت : یابن رسول الله من این راه را به عشق شما آمده ام ،‌برای دوستی با شما آمده ام ،‌برای محبت شما آمده ام.

امام باقر (ع) فرمود : هر کس که ما را دوست داشته باشد با ما محشور میشود.خیالت راحت باشد اگر سختی کشیده ای در قیامت و در جاهایی که نیاز داری و سپس در بهشت با ما خواهی بود.

شهادت امام محمد باقر(علیه السلام) تسلیت و به امید این که همه ما از محبان ائمه معصومین قرار بگیریم.

نویسنده : ایمان زحمتکشان