اساسی ترین رکن فرهنگی هر جامعه ای خانواده می باشد.به عبارت دیگر خانواده ها نقش اصلی در شکوفایی یا ابتذال فرهنگ یک جامعه را ایفا می کنند که در این میان میتوان به دو ستون اصلی خانواده یعنی پدر و مادر اشاره کرد.در واقع اولیا هستند که با تربیت فرزندان می توانند نسل های با فرهنگی را به جامعه تحویل دهند و همچنین  تاثیرات این دو ستون بر روی یکدیگر هم  قابل توجه می باشد.

به همین منظور  چند مورد از رفتار های اولیا پیرامون مسائل فرهنگی و تربیتی اشاره می کنیم.ضمنا این نکته کلیدی را به یاد داشته باشیم که بیش از هر چیز دیگر ، رفتار اولیا بر فرزندان تاثیر می گذارد.

حوالی ساعت 7 صبح همه از خواب بیدار می شوند .احتمالا صبحانه را با هم میل می کنند .پدر به سر کار می رود و فرزند هم به مدرسه.مادر هم اگر کارمند باشد به سر کار می رود و اگر کارمند نباشد مشغول کار های روز مره می شودمثل: تهیه غذا ، خرید ،رفتن به خانه همسایه  و ... .

نزدیکای ساعت 1 بعد از ظهر پدر  به خانه بر می گردد. پسر خانه هم تازه از مدرسه برگشته است.مادر هم غذا را آماده کرده است و از این به بعد است که کار اصلی شروع می شود و یا به عبارت دیگر فضای فرهنگی در خانه خود را بیشتر نمایان می کند.

حال به جمله هایی که در این خانواده بین پدر و مادر  رد و بدل می شود  توجه کنید که چه تاثیری در فرهنگ پسر خانه می گذارد.

زن:  مامان اشکان(زن همسایه) می گفت که بابای اشکان ( مرد همسایه) همش بهش گیر میده. میگه چرا این همه ول خرجی می کنی.

مرد: اینا بابای خدا بیامرزشون هم همینطور خسیس بود.

زن: اتفاقا شوهر روشنک هم همینطور هست.اون شب تو عروسی میلاد دست کرده بود 20000 تومن هدیه برا عروسی آورده بود.

مرد: مازیار (شوهر روشنک) هم یک کت و شلوار پوشیده بود که انگار  تو دهن گاو در اومده بود.

زن: راستی مامانت هم امروز زنگ زد که دستم گیر بود نتوستم جواب بدم.

مرد: خب دیگه من میرم استراحت کنم. آخه امروز یه ارباب رجوع داشتیم که خیلی زبون نفهم بود.

این ها فقط بخش های کوتاهی از گفت و گوهای میان بعضی زن و شوهر هایی است که در خانواده رد و بدل می شود.این یک کلاس به تمام معنا برای بی فرهنگ شدن فرزندان می باشد.چون در این کلاس مسائلی همچون غیبت کردن ، تهمت زدن ، مسخره کردن ، و ... ارائه می شود که فرزند خانواده با دل و جان از این کلاس بهره مند می شود.پس باید اولیا مراقب باشند که چه رفتار هایی و گفتار هایی را در خانه ارائه میدهند. ان شاالله در یاداشت های بعدی به مسائل کاربردی بیشتری می پردازیم. همچنین شما می توانید با گذاشتن یاداشت مارا در ارایه بهتر مطالب کمک کنید.