ایام شهادت امام صادق(علیه السلام) است.که  در میان ائمه ما، امام صادق(ع) به دلیل طولانی بودن عمرشان که نزدیک 65سال بوده و امامت ایشان 35سال و شرایط خوبی که برای امامت ایشان فراهم بود فرصتی شد تا در مدینه علم و دانش و نفسیر را گسترش بدهد.یکی از مهمترین مسئولیت های انبیا الهی و معصومین هدایت بشر است.که خداوند در سوره انبیا آیه 73 چند وظیفه را برای ائمه و امامان بنی اسرائیل معرفی میکند.

 1- یهدون بامرنا: اینها مردم را به سوی ما هدایت میکند.

2- و اوهینا اللهم فعل الخیرات:و ما به انها کار های خوب را وحی کردیم تا انها هم کارهای خوب را به شما یاد بدهند.در زیارت جامع خطاب به امامان امده که:(السلام علی ائمه الهدی)که یکی از کارهای ائمه،هدایت گری انان است.یا در دعای ندبه به  امام زمان(عج) گفته میشود:"این صاحب یوم الفتح و ناشر رایه الهدی" ،کجاست آن کسی که پرچم هدایت خود را بر اراشته میکند.امام صادق(ع) هم در طول 65 سال عمر با برکتشان هدایت های خود را در زمینه مسائل اعتقادی، سیاسی، اخلاقی،عبادی،اجتماعی،به انجام رساندند. که به نمونه ای از هدایت گری ایشان میپردازیم:

 

سه سفارش مهم در زندگی:

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ثلاث یقر  معهن شی :سه چیز است که در زندگیتان ضرر ندارد،این سه چیز برای شما مفید است.که هزینه ای هم ندارد.

1- الدعاعند الکلوب: دعا در گرفتاری که دعا نه هزینه دارد و نه وقت خاصی.

2- و الاستغفار عند الذنب: توبه و استغفار موقع گناه توبه  و استغفار موقع گناه.گناهی پیش امد استغفرالله ربی و اتوب الیه گفتن و توبه کردن.

3- و الشکر عند نعمه: شکر هنگام نعمت.نعمتی که میرسد الحمد لله رب العالمین گفته شود.

 

نشانه های اهل بهشت:

امام صادق علیه السلام فرمودند: اهل الجنه اربع علامات اهل بهشت چهار نشانه دارد:

1-وجه منبسط : خوش اخلاق و خوش رو هستند.

2- ولسان اللطیف : زبانشان لطیف است.با مهربانی و نرمی با خانواده خود و دیگران صحبت میکنند.

"امام حسن(ع) بیش از سی سال داشته،وقتی امیر المومنین(ع) با او صحبت میکند با "یا بُنیَّ پسرکم،پسر عزیزم" خطاب میکرد. یا امام سجاد(ع) مریض بودند ، امام حسین(ع)بالای سرش امد :پسرم چه طوری ؟بابا راضیم به رضای خدا،امام فرمود بابی انت و امی پدر و مادرم قربانت.

3-و قلب رحیم:قلبشان مهربان است.بغض و کینه و عنادی در دل نیست به کسی ندارد.

4-و ید معطیه:دست دهنده و اعطا کننده دارند،در راه خدا انفاق میکنند.

امیدوارم که همه ما در مسیر هدایت این بزرگواران قرار بگیریم.

 

نویسند : حاج آقا ایمان زحمتکشان