در این چند سال اخیر تلاش های زیادی از سوی برخی از دوستان دلسوز و دغدغه مند جهت نزدیکی هرچه بیشتر مجموعه های فرهنگی صورت گرفته است . پیگیری هائی که در پاره ای از موارد به علل مختلف مثمرثمر نشد اما در مواردی هم نتایج مسرّت بخشی را به دنبال داشته است . به عنوان نمونه تشییع نمادین حضرت زهرا (س) را می توان جزو کارهای مخلصانه ای دانست که با همت و تلاش وحدت آفرین چند مجموعه توانسته است در بیش از هفت سال متوالی ، جایگاه نسبی خود را در برنامه های عمومی پیدا کند. جایگاه خوب و اقبال مردمی این برنامه ها جز در سایه همکاری مجموعه ها دست یافتنی نخواهد بود .

اما آنچه که باعث شد در فاطمیه 93 برنامه مشترک چند هیئت فرهنگی مذهبی از سائر برنامه های مشترک انجام شده ، متمایز شود این بود که این عزیزان ، نه یک برنامه جانبی را ، که برنامه اصلی فاطمیه خود را به یک امر مبارک و مشترک تبدیل کردند . هرچند که می توانستند هر کدام در مجموعه خودشان برنامه ای به دلخواه خود برگزار کنند اما نمایش دادن این همدلی را ترجیح دادند . شیرینی باهم بودن اعضای این چند مجموعه در زیر علم عزای اهل بیت ، نه تنها برای خودشان که برای سائرینی هم که در این برنامه به جهت مشترک بودنش شرکت می کردند کاملا محسوس بود . از توجه و تأیید کسانی که این چند شب را در کنار حرم دو امامزاده بزرگوار به اقامه عزا پرداختند می شد رضایت آنها را حس کرد. هر چند بدیهی است که هیچ برنامه ای نخواهد توانست که رضایت تمامی سلایق را جلب کند و هیچ حرکتی بدون کم و کاست نخواهد بود .

به فضل و تأییدات الهی مجموعه های فعال فرهنگی شهرستان اعم از پایگاه های بسیج ، هیئات فرهنگی مذهبی و کانون ها و مؤسسات فرهنگی همگی در مسیر واحدی قدم می گذارند و آرمان و اهداف همه متحد است اما گاهی نیاز است که با برگزاری چنین برنامه هائی این همدلی و همراهی را به رخ کشیدو با قوت بیشتری ادامه مسیر داد .

باشد که در آینده نزدیک ، شاهد چنین برنامه های یکپارچه ای از سوی تمامی مجموعه های فرهنگی دلسوز و متعهد باشیم و این با هم بودن را بهتر و بیشتر تجربه کنیم .

نباید این هدف را فراموش کرد که همچنانکه نیروهای حزب اللهی و مؤمن شهر در جریانات سیاسی اثرگذار هستند باید بتوانند که در امور فرهنگی نیز در سایه همکاری و اتحاد جریان ساز باشند . چرا نباید این مجموعه ها از چنان جایگاهی برخوردار باشند که اگر اراده کردند که شعائر و واجباتی همچون روزه داری و یا حجاب و عفاف را در سطح شهر نهادینه کنند بتوانند که در مدت زمان مشخصی به مقصود ، نائل آیند . باید با انسجام هر چه بیشتر به جائی رسید که اگر خواسته شد سایه منکرات را از برنامه های عروسی کم کرد در زمان کوتاهی به این هدف دست یافت .

در این مسیر ، رهنمودهای امام عزیز را باید سرمشق خویش قرار دهیم که فرمودند :

تا آن وقت که «یک» هستید این «یک» را کسی نمی تواند بشکند  ... مادامی که حفظ کنید شما وحدت خودتان را، خدا با شماست: « یدالله مع الجماعه »

اسلام اینقدر برای اجتماع و برای وحدت کلمه هم تبلیغ کرده است و هم عمل کرده است، یعنی روزهایی را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت می شود، مثل عاشورا و اربعین.


منبع : سایت شخصی محمدابراهیم باغبان http://MEBAGHBAN.IR