میلاد شیردخت علی ، شیر داور است

سر تا قدم حقیقت زهرای اطهر است

حضرت زینب - سلام الله علیها - در پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم و یا ششم هجرى یعنى دو یا سه سال پس از ولادت برادر بزرگوارش امام حسین علیه السلام - در شهر مدینه دیده به جهان گشود، او سومین ثمره‏ ى پیوند فرخنده ‏ى امام على علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام بود.

 

زینب کبرى سلام الله علیها داراى فضایل و مناقب بسیارى بود، برخى از القاب آن حضرت خود گویاى فضیلت‏هاى بى‏ شمار آن بانوى بزرگوار است. تا آنجا که یکى از بزرگان در این باره مى‏ گوید:  فضائل و برترى‏ هاى او و خصلت‏ هاى جلالت قدر و علم و عمل و عصمت و عفت و نورانیت و روشنایى و شرف و زیبایى‏ اش همچون مادرش زهرا علیها السلام است.

یکى از فضایل و خصایص حضرت زینب (سلام الله علیها) مقام علمى اوست، او زنى دانشمند، سخن‏ور، فصیح و بلیغ بود و نایب خاص امام حسین علیه السلام در بیان حلال و حرام الهى بود و روایت است که در اسارت هنگامى که امام سجاد علیه السلام بیمار بودند مردم در حلال و حرام به زینب (سلام الله علیها) مراجعه مى‏ کردند و او هم پاسخ آنان را مى‏ داد.

از این سخن امام سجاد علیه السلام که در خطاب به عقیله‏ ى بنى هاشم مى‏ فرماید:

«عمه جان تو بحمد الله عالمه ‏اى هستى بدون این که معلم داشته باشى و تو فهمیده‏ اى هستى بى‏ آن که کسى مطالب را به تو یاد داده باشد» . پى مى‏ بریم که زینب کبرى (سلام الله علیها) علم و دانش خود را از طریق دیدن استاد و معلم به دست نیاورده، بلکه از جانب خداى تعالى به آن حضرت اعطاء شده است.

(برگرفته از سایت تبیان)