"طعم دوستی 3"

در مطالب گذشته به یکی از آسیب های دوستی اشاره کردیم، حال بیائیم به این پرسش بپردازیم که چگونه با دوستی های افراطی مقابله کنیم؟ روش کنترل اینگونه دوستی ها چگونه است؟

گاه رابطه ای تنگاتنگ بین دو دوست به واسطه ی برخورداری از جاذبه های شخصیتی باعث دلبستگی می شود تا آنجا که حتی منجر به شیفتگی و یا حتی عشق می شود.

اینجاست که تمام ذهن و فکر و احساسات و زندگی فرد درگیر این دوستی می گردد، مایل است تمام وقتش را با او سپری کند، در کنار او احساس آرامش زاید الوصفی می کند هرچند کارآمدی و فایده ای نداشته باشد. اگر یک روز او را نبیند به شدت نگران و مضطرب می شود، ماهیت این نوع رابطه در ابتدا دوستانه و پاک بوده اما ممکن است مشکلات جدی بوجود آورد. گذشته از این، وابستگی زیاد نقطه ضعف و خطرناک است و منجر به مختل شدن زندگی هر دو طرف می شود و تا آنجایی این دوستی اوج می گیرد که دیگر با کوچکترین دلخوری و پیشامدی این رابطه به هم می خورد.

روش های کنترل

  1. محدود نکردن رابطه ی دوستی به یک فضای خصوصی و شخصی و وارد شدن به محیط اجتماعی است. از اینکه فکر می کنید با مالکیت خصوصی و محدود کردن دوست به خود، او را برای خود نگه می دارید کاملاً تصور اشتباهی است.کسانی که بیش از اندازه به ستایش انسان می پردازند، دشمنان واقعی و دوستان ظاهری هستند و کسی که بی جهت به ستایش افراد می پردازد، در مواقع لزوم هم بی جهت به سرزنش آنها خواهد پرداخت.

  2. شناخت دوست باید همه جانبه باشد، در کنار خوبی های او و زیبایی هایش، ضعف و کمبود او را نیز ببینید. این  باعث می شود تا کمی از حرارت دوستی کاسته شود و ارتباط معقولی با او ایجاد شود.

  3. فرد نباید همیشه و یکسره در کنار دوست خود بماند، بلکه باید در فضاهای دیگر نیز سیر کند. شما باید با افراد دیگری هم در ارتباط داشته باشید و محدود به شخص خاصی نباشید ولی اشکالی ندارد که افرادی برای شما از اهمیّت بیشتری برخوردار باشند و یا آنها را بیشتر دوست بدارید و ارتباط عاقلانه و صمیمانه حق هر فردی است.

.... اگر می خواهی دوستی برادرت با تو خالص باشد، با او شوخی بیجا نکن، از جدال با وی بپرهیز، بر او فخر مفروش و با او ستیزه مکن"                             امام صادق (ع)

در مطالب بالا 3 مورد از روش های کنترل دوستی های افراطی و مخرّب اشاره کردیم و اما...

  1. جایگزین کردن رشته و فعالیت های مورد علاقه در اوقات فراغت و بیکاری موجب بر طرف شدن خلا عاطفی و احساس وابستگی می گردد. بشتر اوقات رفتارهای ما برخواسته از اندیشه و فکرهای ماست. این فکر و خیالات در ایام فراغت و تنهایی بیشتر به سراغ ما می آید و باعث می شود که افکار مزاحم و بیهوده و رفتارهای نسنجیده از ما سر بزند. باید اوقات خالی و تنهایی خود را با کارهایی که دوست داریم و مورد علاقه ماست تامین کنیم.

  2. درخواست از خداوند و توسل به بزرگان نیز دیگر راهی می باشد که بسیار کارساز است و این را بدانیم گاهی اوقات دیگر کاری از دست ما بر نمی آید و این همان عین نیاز ما به خداوند است.

اشتباهات رایج دیگر ما در دوستی

اولین و مهمترین مورد عدم شناخت و درک صحیح و توقعات بیش از حد نسبت به دوست بود و راه حل آن دوم نیز ذکر شده خرده گیری نسبت به دوستان است. اگر دائم از افراد گله و شکایت کنیم، اگر همیشه نگاهمان به افراد نگاه انتقادی باشد، اگر فقط به عیوب دوست خود نگاه کنیم و او را به زیر ذره بین بگذاریم، هم او را از خود رانده ایم و زندگی را بر او سخت کرده ایم و هم زندگی خود را نا آرام ساخته ایم پس بهتر اینکه بسیاری از اوقات نسبت به لغزش و خطای دوست تغافل و بخشش داشته باشیم. و سوم شوخی بیش از حد منجر به دلخوری و در آخر قهر و جدایی می گردد. یکی از مهمترین عوامل در جذب دوستی مذاح می باشد اما کی و کجا و چه اندازه شوخی کردن باید توجه و مراقبت کنیم. دیگر موارد اینکه در جمع دوستان او را کوچک شمردن و تحقیر کردن، توجه نکردن به نیاز دوست و بی اهمیتی نسبت به او، یاری نرساندن در موقع نیاز و مشکل و بسیاری موارد دیگر  که اگر خواهان دوام و پایداری در دوستی هستیم باید رعایت کنیم.

 

 

"وَ اُفوّض اَمری الی اللّه"

"به امید ظهور"