انسانها به اشخاصی که در سایر ملتها و اقوام باعث به وجود آمدن یک اتفاق بزرگ شدند و به همراه خود یک موج و یک حرکت جدیدی را به راه انداختند نگاه ویژه ای دارند یکی از بزرگترین این اشخاص که با رسالت خود یک حرکت تکامل یافته تر و جدیدی را به وجود آورد ویک دگرگونی در زمان خود تا به این زمان و آینده ها پایه ریزی کرد حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبد الله صلی الله و علیه و آله و سلم است .

آن نگاه ویژه ای که به ما توصیه شده نسبت به پیامبر خود داشته باشیم الگوگیری است . امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرمایند: به پیامبر اقتدا کنید و از او الگو بگیرید یا  در آیه 21 احزاب آمده است : "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه". رسول الله اسوه حسن است . ما در زندگی اجتماعیمان در زندگی با مردم و در معاشرتهایمان که غالبا نواقصی وجود دارد زندگی آن حضرت را الگو قرار بدهیم .

یکی از صفات خدای تبارک و تعالی صفت رحمت و گسترش رحمانیت خداست . قرآن کریم میفرماید : "کتب ربکم علی نفسه رحمه " خدا رحمت بر بندگانش را بر خود لازم دانسته است . یا در فرازی از دعا آمده است : " یا من سبقت رحمه غضبه " ای کسی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است . ایت رحمت پروردگار به بندگان و اما صفت مهربانی و رحمت پیامبر در زندگیشان :

خود حضرت فرمودند : " انما بعثت رحمه " خدای رحیم من را هم با رحمت فرستاد . یا در آیه 107 سوره انبیا " وما ارسلناک الا رحمه للعالمین" پیغمبر تو با مهربانی و رحمت به سوی مردم مبعوث شدی این پیلمبر رحمت این پیامبر محبت چگونه توانست در جامعه نفوذ کند . در آیه 59 سوره آل عمران آنجا که خداوند میفرماید : " فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب" رمز این نفوذ را میفرماید . فظ یعنی خشونت گفتار و غلیظ یعنی خشونت در قلب . پیغمبر اگر بخواهی در دلت ناراحت بشوی به وسیله زبانت هم بر اینها تندی کنی همه از دورت پراکنده میشوند و کسی پیشت نمی ماند . محبت در قلب  و مهربانی در گفتار و رفتار بود که چنین تاثیری به وجود آورد . و بالمومنین رئوف رحیم نسبت به مومنین محبت و مهربان بودند .اما نمونه این محبت و مهربانی را در زندگی پیامبر ببینید:

پیامبر در مسجد بود شخصی آمد عرضه داشت یا رسول الله ! کمک کنید حضرت پول کمی همرا داشت یک مبلغ کمی به او داد اما او در مقابل توهین و تندی نسبت به پیامبر کرد که این پول کم است پول را انداخت ، اصحاب با عصبانیت بلند شدند با این شخص برخورد کنند حضرت فرمود : بنشینید کاری به او نداشته باشید . نماز را اقامه کردند و بعد از نماز او را به منزل بردند و به او کمک و از او پذیرایی کردند . یا آنجا که بچه در بغل حضرت است و بچه بول کرد مادر آمد بچه را بردارد فرمودند کارش نداشته باش ، بچه است .

یا حضرت نماز جماعت میخواند تا بچه ای گریه کرد نماز را سریع تمام کرد گفتند یا رسول الله چرا نمازتان را زودتر از روزهای عادی به اتمام رساندید ؟ فرمودند : صدای گریه بچه را نشنیدی من نمیتوانم نسبت به گریه کودکان بی تفاوت باشم . این مهربانیشان نسبت به کودکان .

پیامبر وراد باغی شد که صاحب باغ شتری را در گوشه باغ بسته بود . دیدند پیامبر کنار شتر رفت و صورت خود را کنار صورت حیوان گذاشت مثل اینکه حیوان دارد مطلبی را بیان میکند . پیامبر کنار آمد و صاحبش را خواست فرمود :این حیوان دارد از تو گلایه میکند میگوید بار زیادی روی دوشش میگذاری و او را گرسنه نگه میداری چرا حقوق حیوانات را نادیده میگیری ، این هم یک نمونه مهربانی با حیوانات .

یک مقدار اخلاقمان را ، برخوردمان را ، منشمان را نسبت به همسایه ، همکار ، دوست نسبت به رفیق را از پیغمبر گرامی اسلام درس بگیریم و سعی کنیم این محبت و مهربانی را در برخورد و گفتار و در تمامی ابعاد زندگی خود به عمل آوریم