طعم دوستی 2

رسول اکرم فرمودند : هر کس در راه خدای تعالی کسی را دوست  و برادر گیرد ، در پشت به او درجه ای  رفیع می دهند  که با هیچ عمل دیگر  نمی تواند به آن برسد .                     (اصول کافی جلد 2)

-    مهمترین آسیب های دوستی چیست ؟ چگونه با آنها مقابله کنیم ؟ مهمترین مشکل امروز ما چیست ؟وقتی علاقه ی قلبی بین دو دوست ایجاد می شود؟

آن دو از صفات و حالات یکدیگر تاثیر می پذیرند این تاثیر اکثر اوقات نا آگاهانه و تدریجی است،تا جایی که به یکی شدن می انجامد.

مهمترین آسیب دوستی عدم شناخت و درک صحیح از آن است.اغلب اوقات توقع و انتظار ما وبینش ما نسبت به یک دوست اینگونه است که یک شخص (دوست ما) منحصرا و فقط متعلق به ماست،نباید شخص دیگری کنار او باشد و با دیدن این صحنه نسبت به او حساس و بد گمان می شویم و دیگر اینکه نباید شخص دیگری با او رفت و آمد داشته باشد و او را فقط برای خود می دانیم و آن را محصور کردیم برای خودمان با حصار احساسات مفرد و خارج از محدوده ی عقل...

نتیجه اینگونه نگاه و این نوع نگرش در نهایت جدایی و مقصرحاصل آن کینه است . کافیست در اینجا خودمان را جای او بگذاریم آیا دوست داریم شخصی آزادی ما را از ما بگیرد ، رابطه ما را محدود کند و انتخاب را از ما سلب کند که قطعنا این رفتار را نمی پسندیم.

تمام دغدغه و دلواپسی ما در اینگونه موارد این است که آیا او به ما توجه و علاقه دارد یا خیر...؟

جواب این است که:«به قلب خودت نگاه کن ببین چقدر او را دوست داری و محبتت نسبت به او چه اندازه است او نیز در قبال تو اینگونه است».

 

  •      کدام دوستی جاودانه است؟؟؟

 

امام علی (ع) ؛ ببین سبب محبت چیست؟ اگر دیدی خدایی نیست ، دوستی بین شما ارزش و دوامی ندارد....

و در ادامه این بحث روش های کنترل اینگونه دوستی ها و چگونگی مقابله با دوستی های انفرادی و احساسی خواهیم گفت در شماره بعد...

وَ اُفَوِضّ امری اِلَی الله

«به امید ظهور»